Wat is een infographic?
Wanneer je ons al langer volgt op onze social media kanalen, heb je de term misschien al voorbij zien komen: de infographic. Maar wat bedoelen we hier nu precies mee? En nog belangrijker: hoe kun jij zoiets inzetten voor jouw bedrijf?
Een infographic is een manier om je verhaal te vertellen en helder je boodschap over te brengen, door een combinatie van tekst en beeld. Vaak een combinatie van (stripachtige) illustraties en tekst die op een speelse en duidelijke manier de informatie laat zien.
Iedereen kent de uitdrukking ‘een beeld zegt meer dan duizend woorden’. Een beeld roept emoties op en blijft beter in je geheugen hangen. In 1921 publiceerde Frederik R. Barnard een artikel in Printer’s Ink over de effectiviteit van reclamebeelden op de zijkant van auto’s. Hij gebruikte toen al de omschrijving: ‘One look is worth a thousand words’. Lees hier meer over het ontstaan van deze uitdrukking.
Natuurlijk zijn er veel schrijvers die de stelling in twijfel trekken. Wij lezen zelf ook ontzettend graag en willen ook zeker niet beweren dat je nooit meer tekst zou moeten gebruiken om je boodschap uit te dragen. Daarom zijn wij zo gek op infographics: het is een combinatie van tekst en beeld in de juiste balans.
Vaak komen er grafieken en diagrammen met percentages op terug die in één oogopslag iets duidelijk maken zoals bij een jaaroverzicht. Ook worden er vaak gebruik gemaakt van icoontjes of duidelijke tekeningen om het verhaal te versterken.
De bekendste infographics van de laatste jaren zijn de plaatjes die de overheid en gemeentes via social media en nieuwskanalen verspreiden waarin de actuele regels omtrent het corona virus duidelijk uitgelegd worden. Zoals deze ‘wijs op reis’ poster die aangaf waar je op moest letten als je in de zomer van 2020 op vakantie wilde gaan.
Soorten infographics
Infographics heb je in allerlei vormen, maten en uitvoeringen, zoals:
- ondersteunend bij artikelen zoals voor een krant of online nieuwsplatform
- informatieverstrekkend (online én ouderwets gedrukt) zoals een visueel coronaprotocol voor een basisschool
- achtergrond informatie duidelijk maken
- je boodschap helder overbrengen op social media (een aantrekkelijke infographic wordt eerder gedeeld en versterkt je zichtbaarheid)
- het overbrengen van informatie en kennis bij lesboeken en studiematerialen
- het structuur aanbrengen in en begrijpelijk maken van uitgebreide en complexe informatie
- en de meest bekende: handleidingen en gebruiksaanwijzingen
Wij mogen regelmatig infographics maken voor intern gebruik van grote winkelketens of andere organisaties. Hier vallen veel van bovenstaande functies onder. Ondanks dat dit natuurlijk leuke opdrachten zijn, mogen we die helaas hier niet laten zien. Onze openbare portfolio is hierdoor op het gebied van infographics nog niet zo groot, in tegenstelling tot onze ervaring hiermee.
Gebruik van pictogrammen
Een pictogram is een kleine informatieve illustratie die meestal zonder tekst al duidelijk maakt waar het over gaat. Denk aan verkeersborden of het ‘verboden te roken’ teken. Volgens van Dale is een pic·to·gram een voorstelling of mededeling in de vorm van een afbeelding.
Volgens Woorden.org, het online woordenboek, een eenvoudige, gestileerde tekening als herkenningssymbool ook wel icoon of symbool genoemd. Een andere definitie is een klein plaatje dat dient als vervanging van een tekst. Denk ook aan de tekeningetjes die in het was etiket van je kleding staat. Iedereen weet dat het tekentje met 30 erin betekent dat je dit kledingstuk niet heter dan 30 graden mag wassen.
Kortom, het is een tekening die iets heel snel duidelijk maakt en eigenlijk een mini infographic. Pictogrammen kunnen ook een belangrijk onderdeel zijn van een grotere infographic. Ook worden deze veel gebruikt bij particulier ontwerpwerk zoals geboortekaarten of trouwkaarten.
Herkenbare huisstijl doorvoeren in infographics
Natuurlijk is het ook bij een infographic belangrijk dat deze voorzien wordt van de herkenbaarheid van je huisstijl. Denk aan de corona richtlijnen die elke keer gebruik maken van dezelfde opvallende kleurcoderingen en vormgevingsstijl. Hierdoor zien lezers na een paar keer al dat het weer een bericht is vanuit de overheid over het virus en de adviezen die de overheid hier over naar buiten brengt.
Ook als wij je huisstijl niet hebben ontworpen kunnen we infographics en pictogrammen ontwerpen en illustreren die passen bij jouw huisstijl en imago. Sterker nog, doordat we letten op het juiste gebruik van kleuren, teksten, lettertypes en stijlelementen zal dit het imago van je bedrijf versterken.
Zo vertellen we in één oogopslag jouw verhaal.
Hoe kun jij een infographic of pictogrammen inzetten?
Saaie verhalen worden omgezet naar een duidelijk ‘praatplaatje’. Deze kunnen zowel online als offline ingezet worden voor onder andere:
- Cursusmateriaal (aankondiging webinar/workshop, verduidelijken van de training zelf)
- Promotiemateriaal (laten zien waarom een klant bij jou moet zijn en wat je aanbod is)
- Achtergrondinformatie verduidelijken
- Een heldere infographic zal tot meer naamsbekendheid en verkeer naar je website leiden
- Op social media trekt een informatieve illustratie vaak snel de aandacht
- Als deze vervolgens veel gedeeld wordt, is dat weer goed voor jouw social media account
Het maken van een infographic
Wanneer we een infographic gaan maken zullen we eerst inventariseren wat het doel van de infographic is. Hiervoor maken we als basis gebruik van onze vragenlijst zakelijk ontwerp die door de klant ingevuld wordt. Afhankelijk van het doel, de wensen en de toepassing(en) zullen we een prijsindicatie geven. Na akkoord ontvangen we graag de gegevens die terug mogen komen op de infographic. Wanneer wij de huisstijl niet hebben ontworpen hebben we ook de benodigde huisstijl elementen en een huisstijlhandboek of –kaart nodig zodat we de bestaande huisstijl optimaal terug kunnen laten komen.
Wanneer wij de huisstijl zelf hebben ontworpen, dan hebben we natuurlijk alles al in huis en een extra mooie basis om mee aan de slag te gaan.
Vervolgens start ons creatieve proces echt en zullen we de gegevens klaar maken om visueel vorm te geven. Indien gewenst worden er aanvullende illustraties gemaakt, meteen digitaal of met ‘pen en papier’ en daarna omgezet naar digitaal. Dit is afhankelijk van de tekenstijl die het beste bij het bedrijf, de huisstijl en de boodschap past.
De opzet van de infographic wordt via de mail verzonden ter goedkeur. Uiteraard is hier nog ruimte voor feedback en aanpassingen.
Wanneer de infographic gedrukt mag worden kunnen we uiteraard ook dit proces geheel voor je uit handen nemen.
Bewegend beeld bij online infographics
Elise heeft een cursus gedaan om infographics te voorzien van bewegende onderdelen. Bewegend beeld heeft namelijk nóg meer impact dan ‘stil’ beeld. Alleen door de vele leuke ontwerp- en illustratieklussen die op ons pad kwamen, hebben we dit nog minimaal toegepast.
Ben je op zoek naar een infographic met bewegende items, neem dan nu contact met ons op. De eerste voor wie wij zoiets mogen maken betaald namelijk geen toeslag voor de bewegende beelden tot maximaal 3 bewegende items per infographic.
Zo heb jij een leuk voordeel en kunnen wij laten zien wat we kunnen!
Heb je interesse in een infographic of ben je benieuwd naar hoe je deze kunt inzetten voor je bedrijf? Dan horen we heel graag van je zodat we samen kunnen kijken wat de mogelijkheden zijn.
Je kunt ons bereiken via de mail, ons contactformulier en bellen kan natuurlijk ook
Nog niet genoeg gelezen?
Heb je, ondanks dat een beeld meer zegt dan duizend woorden en dit blog meer dan duizend woorden is, nog zin om meer te lezen? Vond je dit blog boeiend om te lezen? Lees dan ook onze andere blogs of schrijf je in op onze nieuwsbrief zodat je het meteen weet als we een nieuw blog online plaatsen.
Fijne dag en groeten van
Elise en Chantal