Het verhaal achter het logo van Gaido.

Voordat Helma bij ons kwam voor het logo ontwerp had ze zelf al een idee in haar hoofd. Vervolgens vulde ze onze vragenlijst “logo en huisstijlontwerp” in zodat we alle achterliggende informatie compleet hadden.
Helma gaf hierin aan dat haar doelgroep mensen zijn die handvatten en/of een energieboost nodig hebben om balans te krijgen of te herwinnen in hun leven. In een goede sfeer waar ze zich veilig en vertrouwd voelen.
Maar bijvoorbeeld ook dat ze spiritueel is maar niet zweverig, zelfs eerder iemand die met haar voeten stevig op de grond staat.
Helma is Reiki docent, energetisch therapeut en mindfulnesstrainer.

Eigen ideeschets

Hieronder zie je de schets die Helma zelf heeft gemaakt om haar idee voor het logo aan ons duidelijk te maken.

ideeschets Helma

Deze illustratie heeft veel goede bruikbare elementen. Alleen vrij veel details waardoor de kijker niet goed weet waarop te focussen.

Aan de hand van deze tekening en de informatie uit de vragenlijst zijn we gestart met het stileren van de olifant. Juist bij deze doelgroep is het belangrijk om een rustige en toch zakelijke uitstraling te creëren.

Daar kwamen uiteindelijk 3 varianten uit: een met een dunne strakke lijn, een met een speelse dik dun lijn en eentje met volvlakken.

Gaido schets olifant

Daarna hebben we gekeken welk lettertype mooi aansluit bij de subtiele ‘G’ in het oor en ook goed past bij de ronde vorm van de bal waar de olifant op staat.

In zwart wit kunnen we zo goed bekijken welke vorm het beste tot zijn recht komt.
De favoriete versie(s) mogen door naar de schetsen met kleur.

En soms ontstaat door het schetsen spontaan een nieuw idee of nieuwe vorm.

Diepere lagen in het logo

Als basis hebben we de opzet van de olifant op de bal gebruikt. Vervolgens ontstond het aanvullende idee van de olifant onder een blad. De naam Gaido staat namelijk in het Japans voor “gids”. Het blaadje wat de olifant vast houdt kan zo staan voor een ‘gids’ functie. Met een knipoog naar het “vlaggetje” van een toeristengids, die de weg wijst. Ook staat het blaadje voor beschutting en bescherming.

Het groen en paars komen terug uit Helma’s schets. Deze kleuren sluiten mooi aan bij de thema’s natuur en balans. Daarnaast staat paars ook symbool voor spiritualiteit.

De achterliggende gedachten bij de gebruikte elementen in onderstaande schetsen zijn:
De olifant: staat symbool voor rust en kracht, goed kunnen luisteren, gids (en beschermer) voor anderen. Aarden: met zulke poten ben je automatisch goed geaard.
Yin Yang teken: rust en balans (door de combinatie bal + yin yang teken voorkom je dat het een circusbal lijkt).
De “bal”/wereldbol: staat voor balans, door de associatie die wij hebben met de aarde/wereldbol staat dit ook voor natuur en aarde(n).
Blaadje: het blaadje staat voor bescherming, beschutting en natuur.

Na deze schetsronde waren nummer 1 en nummer 4 favoriet bij Helma en daar hebben we de beste elementen van bij elkaar gevoegd. Van nummer 1 de speelsere belijning, het lettertype en “open” kleurgebruik voor de olifant gecombineerd met de compositie van nummer 4.

Verder gaf Helma als feedback nog aan ”Ik heb geen vastomlijnde aanpak. Elke klant die binnenkomt is anders en ik stem me af op dat wat ik voel bij de klant. De ene keer is dat zakelijk en de andere keer is het losser.”
De rechter versie (hieronder) sluit daar het beste bij aan. De vloeiende lijnen van de olifant en het blaadje passen beter bij de persoonlijke aanpak van Helma dan de strakke massieve vorm van nummer 4.

Door de ‘extra’ (pastel)kleuren hieronder uiteindelijk weg te laten wordt het logo wat opener, frisser en zakelijker zonder aan ‘vriendelijkheid en openheid’ te verliezen.  Om nog meer rust te creëren is besloten de yin yang – wereldbol niet te gebruiken.

Gaido combi

Zo kwamen we tot het uiteindelijke logo voor Gaido.

Huisstijlitems

Dit logo vormt een mooie basis om allerlei huisstijlelementen te ontwerpen zoals bijvoorbeeld het visitekaartje.

Uiteraard zie je, naast het logo, ook het kleurgebruik en het gebruikte lettertype hierop terug. Diverse onderdelen van het logo, zoals het blaadje en de dik-dun lijn, versterken zo de uitstraling en herkenbaarheid van het visitekaartje.

Zo straalt de gedachte van onder andere rust en balans door in de huisstijl.
Maar ook ‘openheid’ komt letterlijk en figuurlijk terug: op de achterkant van het kaartje is er ruimte opengelaten. Zo kan het kaartje ook gebruikt kan worden om een memo te noteren en heeft deze meteen de extra functie van een afsprakenkaartje.

Gaido visitekaartje

Wat Helma ervan vindt?

Van Helma ontvingen we deze mooie reactie:
“En uiteindelijk komt daar dan HET logo uit, waar we alle drie blij van werden. De manier waarop jullie het proces samen met mij aangegaan zijn, zorgt ervoor dat het ook echt mijn logo is geworden. Ik ben bij het hele proces betrokken en kon feedback geven, waar ook weer naar geluisterd werd. Superfijn.”

 En dat is precies waarvoor wij dit werk met hart en ziel doen. Om een idee of een schets, een gevoel van een klant te vertalen naar een beeld wat echt bij haar en haar bedrijf past.

Lees meer over haar werk, het ontwerpproces en hoe ze onze samenwerking heeft ervaren in dit blog.

kernwoordenlogo Gaido

Wil jij ook knallen met een nieuwe huisstijl?

Heb jij, net als Helma, het gevoel dat jouw logo niet (meer) bij je past of ben je op zoek naar een heel nieuw logo? Lees dan vooral even ons blog waarin we vertellen hoe een huisstijlontwerptraject bij ons werkt.

Of vul meteen, vrijbijvend, onze vragenlijst “ontwerp huisstijl / logo” in. Deze vind je onderaan de zakelijke prijslijst op onze website (deze gebruiken wij als basis / uitgangspunt voor een ontwerptraject). Dan hebben we alle basisinfo compleet om jou zo goed mogelijk te informeren.

Heb je nog vragen of wil je een kennismakingsgesprek met ons aanvragen dan kan dat ook via onze website natuurlijk.

Groetjes en wie weet tot gauw,

Elise & Chantal

blog over ons ontwerp- en illustratiewerk
webshop groeikaarten en houten herinnerboeken
gratis downloads free printables
Meld je aan voor onze nieuwsbrief