Hoeveel is een goede huisstijl waard?
Dit is voor ons misschien wel het lastigste blog om te schrijven. Eerlijk gezegd is dat ook de reden waarom ons vorige blog alweer 2 maanden geleden is. Als iets lastig is en geen deadline heeft, komt het steeds onder aan onze to do lijst te staan. Misschien wel herkenbaar?
Want hoe meet je de waarde van een goed logo? En hoe leg je uit dat het effect van een logo waar echt over nagedacht is, waar de waarden van het bedrijf op de achtergrond in meegenomen zijn, dat uniek geïllustreerd is, veel groter is dan het effect wat de meeste goedkope logo’s op je doelgroep en dus op je omzet zullen hebben?
Je kunt logo’s laten maken voor 75 euro of zelfs nog minder via een logoontwerpwedstrijd. Terwijl bedragen van 10.000 euro voor een unieke huisstijl tot 100.000 euro voor een minimaal aangepast logo voor Amsterdam ook heel gebruikelijk zijn. Een paar uiteenlopende voorbeelden lees je in dit blog wat Drukwerkdeal er over schreef.
Is goedkoop altijd duurkoop?
Zelf je logo maken is niet altijd slecht. Het door een vriend of familielid, die leuk kan tekenen, laten doen ook niet. Net als een bruidstaart door een getalenteerde hobbybakker gemaakt kan worden voor een schijntje van de prijs van een door een banketbakker of patisserie chef gebakken taart. Wanneer iemand voor de hobby werkt, heeft hij/zij geen kosten zoals vaste lasten, professionele apparatuur, een pand of (bij)scholingen.
Dus dan ben je al gauw goedkoper uit. Maar heeft degene die de goedbedoelde hulp biedt ook het talent en de ervaring om een product te maken wat echt het verschil gaat maken? In het geval van een logo: het verschil tussen een imago wat bij jou, je bedrijf en je droomklant past en hierdoor de juiste klanten trekt of een logo waarvan je klanten kunnen zien dat het in elkaar geknutseld is? Als je zelf serieuze klanten wilt aantrekken zal je je huisstijl ook serieus moeten nemen. Je huisstijl bepaald letterlijk de eerste indruk die een (potentiële) klant van je krijgt.
Diepvriespizza of verse pizza in een restaurant hartje Rome
Daarnaast heeft iedereen natuurlijk een keuze of een bepaalde voorkeur waaraan en hoe je je geld uitgeeft. Zoals Manon Toma ook zo mooi verteld in haar podcastaflevering over pizza.
Als je van pizza houdt kun je al pizza eten als je een diepvriespizza van 3 euro in de supermarkt haalt. Iemand anders geeft liever wat meer uit en koopt een verse pizza voor 6 euro om thuis zelf af te bakken in de oven. Wie geen zin heeft om naar de supermarkt te gaan, bestelt bij één van de bekende pizza-bezorg-ketens een pizza voor rond de 10 euro en dat kun je dan ook weer zo gek en duur maken als je wilt.
En wil je nog meer Italiaanse beleving dan kun je hier in Nederland bij een Italiaans restaurant natuurlijk meer geld uitgeven voor een pizza. Laat staan wat een pizza kost in hartje Rome. Je betaalt dan niet alleen voor het voedsel maar ook voor de sfeer en beleving. Voor het gevoel wat je er bij krijgt.
De duurste pizza ter wereld is de Louis XIII pizza. Deze pizza heeft een doorsnede van slechts 20 cm terwijl de kleinste pizza bij Domino’s al 25 cm is. Alleen deze pizza is bedacht door een meesterpizzachef en gegarneerd met diverse zeldzame, dure of unieke ingrediënten, zoals met de hand verzameld roze zout. Deze pizza kost maar liefst $ 12.645, wat neerkomt op ongeveer 1000 dollar per pizzapuntje! En ja, er zijn mensen die dit met liefde betalen en hiervan genieten. Belangrijke factor zal hier wederom de beleving zijn en het gevoel van exclusiviteit zijn. De pizzabakker komt namelijk samen met een sommelier en een chef-kok vanuit Italië overvliegen om deze pizza live voor je te bakken.
Waar het hierbij om gaat is dat prijs en waarde relatief zijn, afhankelijk van vele factoren. Wij noemen het dus liever anders.
Wat is een logo waard of beter gezegd, wat levert een goede huisstijl op?
Bij ons is het ontwerpen van een logo een bijzonder proces. We noemen dit liever het ontwerpen van een huisstijl want een logo is de basis van je huisstijl. Bij het ontwerpen van het logo wordt meteen rekening gehouden met toepasbaarheid in en van diverse huisstijlitems. Wanneer het ontwerpproces is afgerond ontvang je, naast de diverse logobestanden, een uitgebreide huisstijlkaart met gebruikte kleuren, lettertypes en do’s and don’ts.
Ook illustreren wij alles zelf, in tegenstelling tot de aanbieders van goedkopere logo’s die vaak online voor iedereen vindbare én bruikbare elementen gebruiken. De bekende zogenaamde stockfoto websites worden hier geregeld voor gebruikt, dit zijn databases vol iconen en andere illustraties. Niet altijd mogen deze ook voor commercieel gebruik verwerkt worden in een nieuw logo, dus pas hier mee op.
Samen met de klant gaan we op zoek naar de diepere betekenis van je merkidentiteit. Zodat we deze onderliggende laag aan het logo mee kunnen geven. Zo ontstaat er geen logo maar een merk. Een huisstijl die je gewenste droomklant aantrekt. En omdat je zelf niet altijd je eigen doelgroep bent is het goed om hier niet alleen vanuit een persoonlijke smaak naar te kijken. Wanneer de huisstijl ook op de juiste manier in alle reclame uitingen wordt doorgevoerd, zal deze absoluut meer klanten en dus meer omzet genereren.
Hiermee wil je professionaliteit uitstralen en een gevoel overbrengen die past bij jouw missie en enthousiasme waarmee je je klanten kunt helpen.
Het terugverdienen van de ontwerpkosten
Zo verdien je de ontwerpkosten snel terug, laat staan hoeveel deze daarna op gaan leveren.
Een goede huisstijl kan immers jaren meegaan en kun je dus, net als een auto of een machine, als meerjarige investering zien. Elke keer dat je een huisstijlitem goed inzet versterk je je merk en imago. Of dit nu gaat om de indruk die je achterlaat met je bijzondere visitekaartje of je herkenbaarheid op social media. Een tot in de puntjes doorgevoerde huisstijl zorgt voor vertrouwen en een band met jouw (potentiële) klanten.
Als we nog verder gaan en bijvoorbeeld kijken naar het ontwerp van een uitnodiging voor een festival of evenement is de eerste indruk die deze geeft bepalend voor het aantal verkochte kaartjes en dus voor de omzet en winst. Hetzelfde geldt voor een bijpassende website die overtuigend vertrouwen en enthousiasme uitstraalt.
En dan hebben we het nog niet over het feit dat een beetje weekendje weg met etentjes en uitjes al gauw meer kost dan het bedrag wat je kwijt bent wanneer je ons inschakelt om jouw branding op een hoger niveau te krijgen.
Niet alleen verdien je dit in no time terug, je krijgt hiervoor ook ons als jouw persoonlijke branding team en onze uren die wij (vol enthousiasme, talent en expertise) in jouw nieuwe huisstijl steken. We zijn nog aan het kijken om een abonnementsvorm aan te bieden als traject ná het logo ontwerp om zo ook de kwaliteit van het doorvoeren van de huisstijl voor de toekomst te waarborgen.
Hulp bij huisstijlvragen!
Heb je na het lezen van dit blog nog hulp nodig bij huisstijlvragen? Mail ons gerust of plan een inspiratiesessie in via onze website. Wij helpen je meer dan graag, ook als je het ontwerpen van je huisstijl niet (volledig) wilt uitbesteden.
Lees in het laatste geval ook ons blog met tips hoe je zelf een goede flyer kunt ontwerpen, als je daar een beetje handig mee bent. Mits je hier ook zin in hebt en tijd voor hebt kan de overzichtelijke checklist een goed hulpmiddel zijn.
Heel veel inspiratie en indien nodig creativiteit gewenst.
Groeten,
Elise en Chantal
P.S. Nog een kleine tip wanneer je toch liever voor een goedkope logo ontwerper gaat:
Komt het logo je bekend voor, haal deze dan voor de zekerheid eens door de Google Image Search. Zo kun je zien of jouw logo uniek is of misschien toch niet helemaal.
Geef een reactie