Hoe maak je een goede flyer?
Een tijdje terug verzorgden wij met veel enthousiasme een kennissessie zakelijk ontwerp. Dit deden wij tijdens één van de Zwaan Kleef Aan netwerkmeetings met lokale ondernemers bij Brownies & Downies in Valkenswaard.
Natuurlijk kon een blog hierover niet uitblijven. Wij merkten dat ondernemers die zelf graag een flyer willen maken, vaak in dezelfde soort ontwerpvalkuilen vallen. Vandaar dat wij nu ook de “checklist flyer ontwerp” hebben gemaakt. Natuurlijk kun je de checklist en een groot deel van de tips hieronder ook gebruiken voor andere reclame uitingen.
Wie of wat wil je bereiken met je flyer?
Je start met het omschrijven of bedenken wie je wilt bereiken met de flyer en wat je boodschap is. Deze boodschap moet als basis duidelijk en groot op de flyer staan zodat meteen duidelijk is wat je met de flyer wilt vertellen. Zonder duidelijk doel van de flyer zal je boodschap niet goed overkomen. Organiseer je een evenement, wil je een nieuw product promoten of je bedrijf op de kaart zetten? Probeer even in de schoenen te gaan staan van degene die de flyer ontvangt. Waarom valt de flyer op? Hoe wek je bij de eerste blik op de flyer de nieuwsgierigheid op bij de lezer? Want alleen dan zullen ze langer naar de flyer kijken, deze goed lezen en er hopelijk ook actie op ondernemen.
Vergeet je huisstijl niet
Wanneer je een logo laat ontwerpen vormt deze de basis van je huisstijl. Het logo, eventuele bijhorende iconen, patronen, kleuren en lettertypes vormen allemaal bestanddelen die er voor kunnen zorgen dat je huisstijl een professionele herkenbaarheid uitstraalt. Ik zeg “kunnen” zorgen want vaak zien we dat, nadat de huisstijl ontworpen is, vergeten wordt deze ook goed en consequent door te voeren. En dat is zo zonde want een verkeerde eerste indruk is zo gemaakt.
Daarom krijgt de klant bij ons bij het opleveren van een logo / huisstijl altijd een huisstijlkaart naast een breed scala aan logo bestanden. Hiermee kun je, als je wilt, zelf aan de slag. Wanneer wij een logo ontwerpen maken we vaak meerdere versies van een logo. Bijvoorbeeld een liggende variant met tekst voor je website en een vierkante om te gebruiken als profielfoto voor je social media kanalen. Soms kun je ook elementen van je logo los gebruiken. Probeer consequent te zijn in hoe je je logo plaatst op de achtergrond zodat ook dit voor herkenbaarheid zorgt.
Heb je nog geen huisstijl, of ben je er niet (meer) tevreden mee, we helpen je graag met een uniek ontwerp wat bij jou en jouw bedrijf past. Heb je wel een huisstijl? Hou dan de huisstijlkaart bij de hand en zorg dat je in ieder geval de kleuren en lettertypes terug laat komen.
Een goede tekst is de basis voor een goede flyer
Goede teksten in de juiste grootte spreken de lezer aan en bepalen dus voor een groot deel het succes van de flyer. De manier waarop de teksten geschreven worden en hoe deze in het ontwerp getoond worden wordt beïnvloed door het doel van de flyer.
Gebruik niet te veel tekst, vermeld liever alleen de hoognodige informatie want lange lappen tekst worden slecht gelezen.
Tip: schrijf eerst de tekst zoals het in je opkomt. Vertel kort en bondig wat je evenement, dienst of product is. Lees de tekst na om te kijken welke woorden overbodig zijn of welke zinnen eventueel ongeveer hetzelfde vertellen. Overweeg om te investeren in een tekstschrijver.
Laat sowieso je tekst lezen door iemand die niets of niet veel weet van je bedrijf of missie. Je moet namelijk oppassen voor de vloek van de kennis. Vaak is voor jou iets vanzelfsprekend doordat je al jaren in dit vak zit of dit soort evenementen organiseert maar voor de lezer niet. Hierdoor kun je cruciale informatie vergeten te vermelden of vakjargon / moeilijke woorden gebruiken waardoor je boodschap alsnog verloren gaat.
Om nuances in de aandacht die bepaalde tekst of informatie nodig heeft aan te brengen, is het gebruik van verschillende lettergroottes en lettertypes nodig. Je kunt koppen en titels in het ontwerp verwerken waardoor de lezer makkelijker ziet waar het over gaat. Gebruik alleen niet te veel verschillende lettertypes en let op het gebruik van verschillende lettergroottes. Dat komt gauw rommelig over en zorgt voor een slechtere leesbaarheid.
Vermijd gecentreerde teksten (al kan dit in een enkel geval het ontwerp ten goede komen) en zorg er zoveel mogelijk voor dat tekst met foto’s en andere onderdelen die op de flyer terug komen goed uitgelijnd zijn (zie hieronder).
Voor Spicy Pepper mochten wij de huisstijl ontwerpen. Frouke ging zelf met de huisstijlonderdelen aan de slag om flyers en social media content te maken. Hier zie je een voorbeeld van haar facebook banner waar ze in eerste instantie de tekst centreerde. Na een tip van ons liet ze de tekst links lijnen waardoor de boodschap niet alleen beter overkwam maar de tekst ook nog eens mooi meeloopt met de schuine lijn in het ontwerp.
De totale uitstraling van je promotiemateriaal
Regel 1 is hier net als bij de tekst: Less is more! Gebruik niet teveel verschillende kleuren en kijk ook hier weer goed hoe je de kleuren uit je huisstijl terug kunt laten komen.
Let op de uitlijning van de tekst en foto’s en andere onderdelen. Uitlijnen is het letterlijk op 1 lijn zetten van meerdere onderdelen door bijvoorbeeld dezelfde hoogte aan te houden aan de bovenkant.
Maak gebruik van ‘wit’ruimte (de ruimte om afbeeldingen en teksten heen). Houd de witruimte zoveel mogelijk gelijk en blijf voldoende van de rand van de flyer af. Voldoende en gelijke witruimte zorgt voor rust en een netter beeld.
Tip: als je klaar bent, print het even uit of leg het even weg. Kijk daarna of je het geheel nog iets kunt verkleinen en speel met de onderlinge afstand. Ook hiermee kun je dan nog iets meer rust in het ontwerp brengen.
Zijn deze technische tips nog abacadabra voor jou? Natuurlijk helpen wij jou hier graag mee. Onderaan dit blog hebben we hier nog een leuke aanbieding voor.
Gebruik van afbeeldingen of andere beelden
Naast het gebruik van goede teksten en een mooi duidelijk ontwerp zijn afbeeldingen erg van invloed op de eerste indruk die de ontvanger van de flyer krijgt. Deze laten namelijk in een oogopslag je product, dienst of evenement zien. Ook geven ze een bepaalde sfeer weer. Uiteraard zorg je er voor dat foto’s en illustraties van goede kwaliteit zijn. Je kunt hier een fotograaf en/of illustrator voor inschakelen. Een illustratie of infographic kan een echte eyecatcher zijn op je flyer.
Ook is het belangrijk dat je goed kijkt wat je wilt laten zien met het beeld op de flyer en dit op de juiste manier in beeld brengt. Hoe je de foto positioneert bepaald ook in grote mate de uitstraling van het ontwerp. Bij het voorbeeld hierboven wordt de foto versterkt door de combinatie met het gekleurde vlak en de schuine streep. Het is dus ook zaak om bij het maken van de foto’s hier al rekening mee te houden. Gebruik nooit zomaar foto’s van internet. Er zijn websites waar je gratis of betaald foto’s kunt downloaden, controleer daar goed of de licenties van toepassing zijn voor commercieel gebruik.
Zorg altijd voor voldoende fotoruimte om de kern van de foto heen zodat je kunt spelen met de positionering en de foto eventueel op verschillende manieren kunt bijsnijden.
Call to action? Welke actie?
Als laatste is het nog belangrijk om na te denken over wat je wilt dat de lezer doet op het moment dat ze jouw flyer voor het eerst zien. Je kunt een “call to action” in de flyer bouwen waarmee je ze uitlokt om bijvoorbeeld naar jouw website te gaan of je te volgen op social media. Vergeet dus niet je social mediakanalen te vermelden op je flyer, eventueel voorzien van accountnaam als je wilt dat ze je makkelijk kunnen vinden. Om het bereik van de flyer beter te kunnen monitoren zou je een speciale kortingscode kunnen gebruiken. Of bijvoorbeeld een uniek emailadres bij de contactgegevens zodat je kunt zien wie er echt naar aanleiding van de flyer reageert. Vergeet vooral niet je website te vermelden want daar kunnen ze meestal alle overige contactgegevens vinden.
Ontwerpen voor social media
Je foto’s kun je het beste opslaan als .PNG (minder kleurverschil dan bij .JPG), kijk ook goed naar het aantal pixels wat het beste geschikt is voor de toepassing waar je de foto voor wilt gebruiken.
Check de afmetingen per social media kanaal en toepassing. Je kunt online per kanaal de diverse afmetingen vinden zowel voor de profielfoto als de banner en dergelijke. Tip: let op het verschil tussen smartphones en computerschermen, test je bestanden op meerdere apparaten zodat je zeker weet dat er geen stukken tekst of belangrijk beeld afvallen. In het voorbeeld van de facebookbanner van Spicy Pepper Coaching zie je dat er rekening mee is gehouden dat op smart phones links en rechts stukken beeld weg vallen.
Welk ontwerppakket gebruik je?
Wij werken zelf natuurlijk met het Adobe pakket met programma’s als Illustrator, Photoshop en Indesign. Heb jij deze niet ter beschikking dan schijnt Canva ook een heel fijn programma te zijn. Het is online en gratis te gebruiken en heeft ook een app. Je kunt gebruik maken van templates en je kunt je huisstijl elementen (logo, lettertype en kleuren) opslaan, zodat je ze makkelijk opnieuw kunt gebruiken. Ook staan de meest voorkomende afmetingen van social media afbeeldingen er in, zodat je daar nooit meer naar hoeft te zoeken.
Ben je zelf handig met je Mac? Dan hebben wij van Laurine van Pine Online, die eerder een blog schreef over onze kennissessie, begrepen dat Pixelmator een goede optie is. Het programma heeft grotendeels dezelfde mogelijkheden als Photoshop en zij gebruikt het al jaren met heel veel plezier. Pixelmator is niet gratis, je betaalt eenmalig een bedrag van een paar tientjes en er is ook een fijne iPhone app voor een paar euro.
Liever uitbesteden zodat je je kunt focussen op waar jij goed in bent
Natuurlijk ontwerpen we graag een unieke flyer voor je als je er zelf geen tijd voor of zin in hebt. Of simpelweg beter bent in andere dingen. In de prijslijst op onze website vind je een indicatie van onze prijzen. Ook kunnen we je flyer nog meer op laten vallen door unieke illustraties of een overzichtelijke sprankelende infographic voor je te ontwerpen.
Wil je het ontwerp zelf in handen houden maar vind je het wel fijn dat deze voordat deze naar de drukker gaat even goed nagelopen wordt door een professional? Hiervoor bieden wij een APK voor je flyer aan. Voor slechts € 29,- checken wij jouw ontwerp op alle belangrijke punten die we hier besproken hebben en bekijken we de totale uitstraling. De feedback die je van ons ontvangt, kun je dan toepassen in je eigen ontwerp en natuurlijk ook gebruiken voor toekomstige flyers.
Heb je eerder zelf je flyer ontworpen maar ben je er een beetje klaar mee dat de uiteindelijke flyer het toch net niet is? En je wilt wel zelf het drukwerk in eigen hand houden (en zo in de toekomst ook zelf bij een drukker naar keuze kunnen herbestellen)? Dan krijg je voor € 59,- de flyer APK én leveren we je een drukbestand waarmee je ze bij de drukker kunt bestellen. Ook ontvang je dan een apart bestand geschikt voor digitale verspreiding.
In onze “flyer APK + drukwerkbestand” beoordelen we ook de volgende punten: is je huisstijl optimaal doorgevoerd? Klopt de ‘routing’? Gebruik je de juiste instapmomenten? En afhankelijk van de toepassing: is de flyer op de juiste manier opgeslagen wat betreft kleurinstelling en dergelijke?
We gaan er hierbij wel vanuit dat jouw originele flyerbestand in een goed bewerkbare versie bij ons aangeleverd wordt. Afhankelijk van de uitkomst van deze APK en in overleg met jou kunnen we, als dat wenselijk is, hier nog extra ontwerptijd in steken tegen een meerprijs.
Via deze link kom je bij onze free downloads waar je onze “Checklist flyer ontwerp” kunt downloaden. Als je deze checklist volgt bij het ontwerpen van je flyer heb je de belangrijkste zaken getackeld.
We wensen je veel succes en deel gerust je ervaringen met dit soort ontwerpklussen onder dit blog en plaats foto’s van je flyers onder de posts op social media over dit blog.
Zo kunnen we elkaar weer inspireren.
Ga je zelf aan de slag, veel succes en plezier. Mogen wij je helpen, vul dan even onze vragenlijst zakelijk ontwerp in. Daardoor weten we zeker dat alle belangrijke zaken behandeld zijn en kunnen we met veel enthousiasme voor je aan de slag.
Groetjes,
Elise en Chantal
Ok, ok… ik stuur mijn tekst. Mogen jullie er een mooie flyer van maken (focussen op waar je goed in bent). 😉